Dieter hit och dieter dit

Ja just nu i världen råder det ju "hälso-hysteri". Jag tycker själv att det gått över gränsen och undrar var "ät sunt och ta promenader" tog vägen. För att jag skulle bli av med mina gravtiditet kilon som inte försvann direkt (Nu gjorde visserligen typ alla det) så slutade jag helt med godiset,dricka och åt mindre portioner. Uppe på detta så är vi ju nu ute och går mycket med Olivia och det har funkat fint! Eftersom jag ammar är jag jätte rädd för att börja "banta" och att mjölken ska sina av den anledningen.

Klart funkar många av dessa dieter som går runt. Men varför så bråttom? Är det inte bättre att kanske gå ner i vikt lite långsammare men bara ändra den kostvanan man har lite grann så att man inte går ner en massa vikt och känner sig hel nöjd för att senare halka, sakta men säkert, tillbaka till sina gamla vanor?
Klart så är en hel del av dessa dieter också uppbygda på att man ska ändra sina kostvanor helt och hållet men i längden tror jag det är svårt. Man lever sitt liv på ett visst sätt och ens kost byggs upp runt det livet. 

Nej, jag kör på den gamla hedliga verisionen. Ät inte massa socker och rör på dig! Funkar och man går ner i vikt ganska långsamt vilket är bra för kroppen eftersom den hinner anpassa sig och man löper mindre risk att man går lätt tillbaka de kilona :)

Jag vill kritisera pulver-dieter. Visst kul att få en start och bli av med massa kilon fort så man känner sig motiverad! Vet att det är jätte svårt att hålla sig det när de går långsamt. Men påriktigt, hur många är det som fortsätter med den "andra delen" av den sortens diet? Där man ska börja äta vanlig mat men jätte lite kalorier? Naw, inte tillräckligt. Yet agin så faller ens livstil in och "förstör". Man håller uppe det någon vecka men man har inte ändrat sina kostvanor for good, utan faller sedan tillbaka.

Jag är en tjej med kurvor som liksom typ alla i dagens samhälle känner att man skulle vilja ha bort några kilon för att bli helnöjd. Men som sagt, mitt råd till den late som inte orkar gå till gymmet flera gånger i veckan, eller som har det som mig och inte kan gå till gymmet av flera anledningar, 
Ja ät/drick inte socker och sedan ät vilken mat du vill men i mindre mängder :) Känn efter när du inte är hungrig längre, inte när du känner dig jätte mätt. Utan när du känner ingenting. Då har du tillräckligt och sedan så äter du lite mer ofta istället ^^

Komentarer på detta är självklart välkomna, men ni ska vara helt klara med att jag inte ser ner på någon som kör en diet. Helt tvärtom! Det krävs självdiciplin för sådant och jag ser upp på er :) Men jag anser att de flesta försök genom diet, i slutändan misslyckas. Men inte alla!

Ciao ciao

Kommentarer
Postat av: Em

jag håller faktiskt med dig, jag, min sambo och min pappa hade den här diskussionen igår faktiskt :P för jag frågade pappa som gammal tränare om lite tips på sen när lillan är född, och allt har lagt sig liksom, så vill jag ha lite fastare lår, mage och rumpa. Inte gå ner i vikt, eller bli smalare, utan bara få lite fastare kropp liksom.. Och då kom vi in på det här med dieter, då en bekant till mig börjat med GI metod. Hon äter inget fett, inget socker, inga kolhydrater, inte ens frukt, INGENTING! Hon äter typ 2 ägg till frukost, 4 små köttfärsbiffar, keso och sallad till lunch, och räkor, lök och chilisoppa till middag. Däremellan får hon inte äta nåt överhuvud taget, utan får bara dricka vatten.. värsta svältdieten, skulle aldrig klara det! naturlig viktnedgång är bättre tycker jag!

2011-05-02 @ 11:54:55
URL: http://lifewithem.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0