Tårtbakartävling och grillning :)

Idag började vi dagen men en lite grinig Olivia :) Men det var inte så farligt och ganska tidigt åkte vi upp till stan eftersom vi skulle handla lite mat innan vi åkte ivåg på tårtbakartävling! Iallafall i stan så var det massa politik dravel eftersom det snart är dags för omröstning i regionsvalet här. Så man vi fick nästan slå sig fram för att kunna komma in till odenhuset. Iallafall så strosade vi omkring där inne ett tag innan vi åkte och handlade mat på Willys. Köpte lite möss till percy-boy bland annat :)

Efter inhandlingen av mat m.m så bar det snabbt av hem för att släppa ut hunden lite till och mata bebis! Såg också till att lägga köttet i marinad som vi skulle äta lite senare. Sedan kastade vi oss in i bilen igen för att kunna komma iväg till Frida. Det är nämligen så att hon fyller år i dag så vi skulle fira hos henne! Då blev det tårtbakartävling! 

Det började såhär; Vi delade in oss i lag 3 om 3. (Jag, Johannes och Olivia var i ett lag ;) Sedan så fick vi slå tärningar så vi fick ett nummer. Sedan skulle vi leta upp det nummret som stog på en engångs tallrik någonstanns i huset. Det fanns sammanlagt 44 eller 45 nummer :) När man hittade sin siffra så stog det också ett kodord där på som man skulle säga till dom. Då fick man en uppgift och när man löst den så "fick" man den siffran. Alltså de skrev upp den på en lapp under vårat lags namn. Sedan fick man slå tärningen igen så plussas den siffra på de man hade innan så fortsatte det så tills alla nummer var tagna ^^

Sen då när alla nummer var klara så fick den som var först klar med sitt nummer, när alla nummer var "tagna" och folk letade, fick iallafall välja botten först! Då fanns det ett par olika sorter så som maräng, citron-kaka, vanilj-kaka etc.. Sedan fick man kolla på sin lapp där det stog alla nummer man hade fått. Sedan fanns det massa ingredienser med nummer på och då fick man ta de som hade ens nummer på :) sedan när man fått allting så var det dags att baka sin tårta :) Man fick bara använda de ingredienser som man fått (då var ju grädde och botten "standar" som alla fick).

När alla var klara med sina tårtor fick de in i kylen en liten stund och det blev dags att grilla lite mat :D Jag var grill-kock och fixade maten åt alla ^^ Redig som jag är ;) Alla åt sig proppmätta och när man kände att man skulle spricka, ja då var det dags att provsmaka alla tårtor och poäng sätta dom! 1-3 kunde man ge tårtorna i poäng och man fick självklart inte rösta på sin egen. Jag puttade Olivia i vagnen då eftersom hon var lite ledsen så smakade inte av tårtorna, bara lite på den som vi hade gjort och den var helt okej! Vi kom då 3:a av 6 ^^ bra jobbat tycker jag när man inte får välja själv vad man ska ha på liksom ;) 

Iallafall var det super kul! Och om jag ska ha något roligt kalas någon gång så ska jag verkligen sno denna iden och kanske göra något annat bara men konceptet liksom! Grymt roligt ;)

Efter bedömingen fick vi åka hem eftersom det hade varit en lång dag för lilla Olivia och hon var trött så vi åkte hem och försökte lägga henne. Under tiden Johannes som sagt försökte lägga Olivia så klippte jag gräset. Guuud va det  behövdes! Har ändå klippt en gång innan nu iår men det har börjat växa som ogräs nu! Så nu är iallafall gräsmattan fin igen :)
Men när jag sedan gick in var det ingen sovande Olivia! Så hon skulle äta igen så matade henne vid kl 20 och då borde hon somna i famnen för natten eftersom klockan var så mycket och de brukar hon göra då. Men icke. Olivia fortsatte vara vaken och grinig. Lyckades få henne att somna alldeles nyss. :/ Dvs typ 21.30-21.50. Försent för min lilla älskling <3 Hon var övertrött eftersom de varit så mycket idag utan att hon sovit särskillt mycket! Plus att hon inte sov bra inatt. Men får hoppas att efter en dag som denna, så sover hon gott inatt!

så himla typiskt med -.- Tänkte i bilen hem från stan, -Nu ska jag säga till Johannes så fort vi kommer hem att han ska hänga kameran på dörren så vi får med den. 
Inte bara glömmer vi den hemma, utan jag glömmer även av att säga till Johannes att han skulle hänga den där -.- Det tog typ 5min för mig att glömma det! Om inte ens mindre.. Så inga bilder! Ledsen :/ Hade velat ha bild på alla "fiiina" tårtor ;)

Men nu ska jag mysa mer mig med älsklingen till en film eftersom jag är dödstrött!

Ciao ciao

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0